YHTEYSTIEDOT
FAG pääkaran laakerointi

X-life ultra moottorikaroissa

Mikä X-life on?

Perusteellista laakeriasiantuntemusta yhdistettynä erinomaisiin materiaaleihin

  • jatkuvaa huipputason suorituskykyä – moninkertaisesti pidempää käyttöikää
  • erinomaiset teräsrenkaat (Cronidur 30)
  • keraamiset vierintäelimet, erikoisvoiteluaineet
  • alhaisemmat järjestelmäkustannukset korkeatasoisten laakeriratkaisujen ansiosta
 
 
 
 
 
 

Käyttökohteet

Suurtehomoottorikarat ja X-life ultra -laakerit

  • teho: 20 kW
  • pyörimisnopeus: 16 000 1/min
  • työstökoneiden karat

    • jyrsinkoneet, sorvit
    • hiomakoneet, porakoneet...
    • työstökeskukset

  • avaruus- ja lentokonetekniikan sovellukset
  • autoteollisuuden suurtehosovellukset
 
 

Ominaisuudet

Hybridilaakerit, joissa on keraamiset vierintäelimet ja Cronidur 30 -suurtehoteräsrenkaat:

  • tarkan mikrorakenteen ansiosta pidempi väsymiselinikä
  • erinomainen toiminta rajavoiteluolosuhteissa
  • suuremmat sallitut hertsin pintapaineet pyörimisnopeuksissa, jotka ovat jopa 30 % korkeampia kuin tavallisissa hybridilaakereissa
 
 

Materiaalikoostumus

 
Materiaali C N Si Cr Mo
100Cr6 1,00 - 0,25 1,45 -
Cronidur 30 0,31 0,38 0,55 15,2 1,02
440C 1,08 - 0,40 17,0 0,52
 
 

Materiaalikoostumus

 
Materiaali Kovuus Tavallinen käyttölämpötila-alue Taivutus-
väsymis-
lujuus
Murtovenymä
pitkittäin poikittain
[HRC] [°C] [MPa] [%]
100Cr6 >58 120 790 1,0 0,3
Cronidur 30 >58 200 1100 3,0 2,0
440C >58 120   0,2  
 
 

Edut

  • erittäin korroosionkestävä
  • soveltuu korkeisiin lämpötiloihin
  • suuremmat sallitut hertsin pintapaineet
  • alhaisemmat käyttölämpötilat
  • pidempi rasvan ja laakerin käyttöikä
  • vähäinen kuluminen
 
 

Asiakkaan hyödyt

  • FAG X-life ultra -laakereiden ansiosta korkeammat pyörimisnopeudet ja pintapaineet ovat mahdollisia
  • pienet laakerikoot riittävät, sen ansiosta koneen koon pienentäminen mahdollista
  • öljyvoitelu voidaan korkeillakin pyörimisnopeusalueilla korvata rasvavoitelulla
  • korroosionkestävät laakerit
  • saatavilla kaikkiin sarjoihin ja malleihin (avoin / tiivistetty / DIRECT LUBE -laakeri)
  • lyhyemmät koneiden seisokit laakerin pidemmän käyttöiän ansiosta
  • alhaisemmat järjestelmäkustannukset