YHTEYSTIEDOT
Kartiopyörävaihteisto

Rakenneratkaisu

 

Pääakseliston laakerointiin valittiin urakuulalaakeri 6010 (1). Nämä laakerit kantavat säteisvoimien lisäksi myös aksiaalivoimia. Sivuakseliston laakeroinnin asennustila on ahtaampi, minkä vuoksi tässä kohden käytetään säteisvoimien ja aksiaalivoimien kantamiseen viistokuulalaakereita 7205 BE (2).
Viistokuulalaakereissa käytetään 40 asteen kosketuskulmaa (jälkimerkintä B) ja korkeampi kantokykyistä laakerirakennetta (jälkimerkintä E)

Tarvittava välyksettömyys saavutetaan säätämällä ura- ja viistokuulalaakerien aksiaalivälys.
Ura- ja viistokuulalaakerit voidellaan vaihdelaatikon sisältämällä öljyllä. Tämä öljykylpyvoitelu riittää, kunhan sivuakselisto suuntautuu sivulle tai alaspäin. Pesän tiivisteet suojaavat laakereita ja kartiohammaspyöriä ulkopuoliselta lialta ja pitävät öljyn vaihdelaatikossa.

Kun sivuakselisto suuntautuu ylöspäin, voi käydä niin, ettei viistokuulalaakeri saa riittävästi öljyä. Näissä tapauksissa käytetään viistokuulalaakeria 7205 BE 2RS. Näissä laakereissa on molemminpuoliset hankaavat tiivisteet, ja tehtaan rasvatäyttö.

Käytettävät INA/FAG-tuotteet

  • (1) Urakuulalaakeri 6010
  • (2) Viistokuulalaakeri 7205 BE