Historia

Yrityshistoria

 
 

2000

Maailman suurin maailmanpyörä Millennium Wheel, tunnettu myös nimellä London Eye, otettiin käyttöön (korkeus 135m, halkaisija 424m, kokonaispaino 2,100 t). Kaksi usean metrin leveää ja tonneja painavaa FAG pallomaista rullalaakeria varmistavat tasaisen pyörinnän ja INA-nivellaakerit kiinnittävät maailmanpyörän luotettavasti perustuksiin.

 

2002

INA-Holding Schaeffler KG osti FAG Kugelfischer AG:n osakekannan, jolloin syntyi maailman toiseksi suurin vierintälaakerivalmistaja.

 

2003

INA, FAG ja LuK muodostivat Schaeffler Groupin.

 

INA ja FAG toivat markkinoille X-life tuotteet. X-life merkitty tuote on erittäin korkealaatuinen, käyttöiältään selvästi standardiarvoja parempi.

 

2005

FAG-tavaramerkki täytti 100 vuotta 29.7.2005

 

2006

INA ja FAG yhdistyivät juridisesti 1.1.2006. Saksalaiset emoyhtiöt FAG Kugelfischer AG & Co. oHG ja INA-Schaeffler KG yhdistyivät Schaeffler KG:ksi. INA ja FAG säilyivät Schaeffler Groupin tuotemerkkeinä.

 

Suomessa FAG Sales Europe – Finland sulautettiin INA Laakeri Oy:n kanssa ja yrityksen uudeksi nimeksi tuli Schaeffler Finland Oy 1.1.2006. Schaeffler Finland Oy muutti uusiin toimitiloihin 13.2.2006: Lautamiehentie 3, 02770 Espoo.

 

Uusi INA/FAG-tuoteluettelo julkaistiin. INA- ja FAG-tuotteet olivat nyt ensimmäistä kertaa samoissa kansissa. Tämä 1500 sivuinen tuoteluettelo sisältää n. 40.000 vakiotuotetta.

 

2007

Yhteisvoimin piratismia vastaan. Schaeffler Group ja SKF yhdistävät voimansa Schweinfurtissa ja tuhoavat n. 40 tonnia laakerikopioita.

 

Uusi Twin-Tandem, neljärivinen viistokuulalaakeri, korvaa pyörälaakerin perinteisen kartiorullalaakerin. Uusi laakeri pienentää huomattavasti polttoaineen kulutusta.

 

Investointeja Kiinassa: uusi R&D-keskus Antingissa ja toinen tehdas Taicangissa vihittiin käyttöön.

 

Liittokansleri Horst Köhler myöntää Saksan liittotasavallan 1. luokan ansioristin Maria-Elisabeth Schaefflerille.

 
Continental AG

2008
Heinäkuussa Schaeffler Group teki Continental AG:n osakkeenomistajille vapaan julkisen ostotarjouksen. Elokuussa solmittiin investoijasopimus. Joulukuussa EU-komissio hyväksyi osakekaupan.

 
Tammikuun lopussa aloitettiin kuivan LuK kaksoiskytkimen sarjatoimitukset Volkswagenille 7-vaihteisiin DSG-vaihteistoihin.

Tammikuun lopussa aloitettiin kuivan LuK kaksoiskytkimen sarjatoimitukset Volkswagenille 7-vaihteisiin DSG-vaihteistoihin.

 
Continental AG

2009
Schaeffler Group saattoi loppuun yrityskaupan Continental AG:stä (Hannover). Se maksoi 75 € osakkeelta. Näin Schaeffler Group sai haltuunsa 49,90 % Continental AG:n äänioikeudesta ja siitä tuli siten suurin osakkeenomistaja. Loput osakkeet Schaeffler siirsi rahalaitoksille.

 
Kuularullalaakeri on valmis sarjatuotantoon.

Kuularullalaakeri on valmis sarjatuotantoon.

 
Toyota myönsi Schaeffler Groupille „Achievement Award“ -palkinnon alihankkija-kategoriassa.

Toyota myönsi Schaeffler Groupille „Achievement Award“ -palkinnon alihankkija-kategoriassa. Vain neljä alihankkijaa on saanut tämän tunnustuksen.

 
Schaeffler Group kehitti ja valmisti yhdessä Fiatin kanssa UniAir-venttiiliohjauksen.

Schaeffler Group kehitti ja valmisti yhdessä Fiatin kanssa UniAir-venttiiliohjauksen. UniAir on maailman ensimmäinen hydraulinen jatkuvasäätöinen venttiiliohjaus. Se vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä jopa 25 %.

 
Schaeffler Group esitteli CO2ncept-10% -konseptiauton, joka on Porschen ja Schaeffler Groupin yhdessä toteuttama esikehitysprojekti.

Schaeffler Group esitteli CO2ncept-10% -konseptiauton, joka on Porschen ja Schaeffler Groupin yhdessä toteuttama esikehitysprojekti. Uudenlaisia, optimoituja osia käyttämällä auton polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt saadaan vähenemään yhteensä 10 %.

 
Dr. Jürgen M. Geißinger (CEO) ja Klaus Rosenfeld (CFO) esittelivät ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa konsernin puolivuotistuloksen lehdistötilaisuudessa Münchenissä.

2010
Dr. Jürgen M. Geißinger (CEO) ja Klaus Rosenfeld (CFO) esittelivät ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa konsernin puolivuotistuloksen lehdistötilaisuudessa Münchenissä.

 
Tiellä kohti pääomamarkkinakelpoista yritysrakennetta

Tiellä kohti pääomamarkkinakelpoista yritysrakennetta: Schaeffler KG muutettiin Schaeffler Technologies GmbH & Co. KG:ksi. Schaeffler Groupin koko operatiivinen toiminta ja osuus Continental AG:stä yhdistettiin Schaeffler GmbH:n alle. Tämä uusi yritys on 100 %:sesti Schaefflerin perheen omistuksessa.

 
Yhteistyösopimus kiinalaisen University of Science and Technologyn kanssa.

Yhteistyösopimus kiinalaisen University of Science and Technologyn kanssa.

 
Öko-Globe -palkinto innovatiivisesta UniAir-venttiiliohjauksesta, joka on maailman ensimmäinen hydraulinen jatkuvasäätöinen venttiiliohjaus.

Öko-Globe -palkinto innovatiivisesta UniAir-venttiiliohjauksesta, joka on maailman ensimmäinen hydraulinen jatkuvasäätöinen venttiiliohjaus. Palkinto myönnetään vuosittain autoteollisuuden ympäristöystävällisimmille innovaatioille.

 
Georg F. W. Schaeffler valittiin Schaefflerin hallintoneuvoston ensimmäisessä perustavassa kokouksessa puheenjohtajaksi.

Georg F. W. Schaeffler valittiin Schaefflerin hallintoneuvoston ensimmäisessä perustavassa kokouksessa puheenjohtajaksi.

 
Schaeffler Group jatkoi toimintansa laajentamista Aasiassa ja aloitti n. 300 miljoonan euron investointiohjelman.

Schaeffler Group jatkoi toimintansa laajentamista Aasiassa ja aloitti n. 300 miljoonan euron investointiohjelman.

 
Schaeffler Group esitteli „Schaeffler Hybrid“ -konseptiauton, joka mahdollisti sähkökäyttöisten ajoneuvojen monipuolisten mahdollisuuksien vertailun käytännössä.

Schaeffler Group esitteli „Schaeffler Hybrid“ -konseptiauton, joka mahdollisti sähkökäyttöisten ajoneuvojen monipuolisten mahdollisuuksien vertailun käytännössä. „Schaeffler Hybrid“ -autossa on perusajoneuvon sarjavalmisteisen polttomoottorin rinnalla sähkömoottori ja lisäksi kahdessa pyörännavassa on sähkömoottorit.

 
Schaeffler osoitti jälleen innovaatiovoimansa tekemällä yli 1.600 patenttihakemusta vuonna 2010.

Schaeffler osoitti jälleen innovaatiovoimansa tekemällä yli 1.600 patenttihakemusta vuonna 2010. DPMAn (Saksan patentti- ja rekisteritoimisto) mukaan Schaeffler Technologies GmbH & Co. KG teki 1.249 patenttihakemusta ja 392 koski Schaefflerin LuK-tuotemerkkiä. Schaeffler Group oli siten Saksan 4. innovatiivisin yritys.