markkinointiassistentti

Mail address

Lataa tärkeimmät tunnusluvut 1-9/2016:
Facts and figures 1-9/2016

Lataa osavuosikatsaus 1-9/2016:
www.schaeffler.com/ir

Twitteristä @schaefflergroup löydät ajankohtaiset lehdistötiedotteemme ja muut uutiset.

2016-11-11 | ESPOO

Tulos 30.9.2016

Schaeffler: Vahva autoteollisuus pitää yllä kasvukurssia

• liikevaihto nousi noin 10 miljardiin euroon, kasvu oli 2,7 prosenttia ilman valuuttakurssivaikutusta

• EBIT-marginaali kohosi 12,8 prosenttiin

• konsernin nettotulos kasvoi 29 prosenttia 672 miljoonaan euroon

• Autoteollisuus vahva, Teollisuus edelleen laskussa

• vuoden 2016 ennuste vahvistettu

Autoteollisuuden ja teollisuuden toimittaja Schaeffler jatkoi kasvuaan 3. vuosineljänneksellä 2016 vahvan Autoteollisuus-liiketoiminnan ansiosta. Konsernin liikevaihto kasvoi noin 10,0 miljardiin euroon vuoden 2016 ensimmäisenä yhdeksänä kuukautena (edellisvuosi: noin 10 mrd. euroa). Ilman valuuttakurssivaikutusta kasvu oli 2,7 prosenttia. Konsernin EBIT-marginaali parani 0,2 prosenttiyksikköä 12,8 prosenttiin (edellisvuosi: 12,6 prosenttia). Konsernin nettotulos kasvoi 29 prosenttia 672 miljoonaan euroon (edellisvuosi: 521 milj. euroa). Positiivinen kehitys johtui pääasiassa vahvasta Autoteollisuus-liiketoiminnasta, kun Teollisuus-liiketoiminta puolestaan jatkoi heikkenemistä epäsuotuisassa markkinaympäristössä.

“Vahvan Autoteollisuus-liiketoimintamme ansiosta Schaeffler Groupin kehitys oli hyvä myös 3. vuosineljänneksellä 2016. Haastavasta markkinaympäristöstä huolimatta olemme jatkaneet kannattavaa kasvua” sanoi Schaeffler AG:n CEO Klaus Rosenfeld keskiviikkona ensimmäisen yhdeksän kuukauden 2016 tuloksia esitellessään.

Autoteollisuus-divisioonan liikevaihto kasvoi edellisvuodesta ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana 5,3 prosenttia ilman valuuttakurssivaikutusta (+2,6 prosenttia sisältäen valuuttakurssivaikutuksen) ja ylitti jälleen henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen tuotantokappalemäärän maailmanlaajuisen kasvun (+3,4 prosenttia). Etenkin Kiinan ja Aasian/Tyynenmeren alueiden kova kysyntä vaikuttivat positiiviseen tulokseen.

Teollisuus-divisioonan markkinaympäristö osoittautui edelleen haastavaksi. Liikevaihto laski ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana 5,3 prosenttia ilman valuuttakurssivaikutusta (-7,1 prosenttia sisältäen valuuttakurssivaikutuksen). Yksittäisistä toimialoista Tuulivoima, Moottoripyörät ja Ilmailuteollisuus pystyivät kasvattamaan liikevaihtoaan, mutta alhainen kysyntä etenkin Raaka-aine- ja Kiskokalustot-sektoreilla vaikutti negatiivisesti liikevaihdon kehitykseen.

Liikevaihdon kehitys vaihteli alueittain. Euroopan liikevaihto kasvoi 1,7 prosenttia ilman valuuttakurssivaikutusta (+0,5 prosenttia sisältäen valuuttakurssivaikutuksen). Autoteollisuuden ansiosta Kiinan ja Aasia/Tyynenmeren liikevaihto kasvoivat huomattavasti ilman valuuttakurssivaikutusta: 10,5 prosenttia (+5,5 prosenttia sisältäen valuuttakurssivaikutuksen) ja 4,4 prosenttia (+2,9 prosenttia sisältäen valuuttakurssivaikutuksen). Amerikkojen liikevaihto ilman valuuttakurssivaikutusta pieneni 0,4 prosenttia (-5,0 prosenttia sisältäen valuuttakurssivaikutuksen).

EBIT (operatiivinen tulos ennen korkoja ja veroja) nousi hieman edellisvuodesta 2,0 prosenttia 1.276 miljoonaan euroon. EBIT-marginaali nousi 12,6 prosentista 12,8 prosenttiin. Autoteollisuus-divisioonan EBIT-marginaali oli 14,3 prosenttia ensimmäisenä yhdeksänä kuukautena 2016 (edellisvuosi: 13,4 prosenttia). Teollisuus-divisioonan EBIT-marginaali samalla aikajaksolla oli 7,6 prosenttia (edellisvuosi: 10,0 prosenttia).

Rahoitusmenot pienenivät 462 miljoonasta eurosta 320 miljoonaan euroon. Näin konsernin nettotulos oli 672 milj. euroa (edellisvuosi: 521 milj. euroa).

Vuoden 2016 yhdeksänä ensimmäisenä kuukautena Schaeffler Groupin kassavirta operatiivisesta toiminnasta nousi 1.305 miljoonaan euroon (edellisvuosi: 912 milj. euroa). Investoinnit olivat 829 miljoonaa euroa (edellisvuosi: 743 milj. euroa). Investointien osuus konsernin liikevaihdosta oli 8,3 prosenttia (edellisvuosi: 7,5 prosenttia). “Olemme investoineet ennen kaikkea koneisiin ja laitteisiin Euroopassa ja Kiinassa. Korkeista investoinneista huolimatta pystyimme nostamaan vapaata kassavirtaa 287 miljoonalla eurolla 479 miljoonaan euroon”, kertoo talousjohtaja Dr. Ulrich Hauck.

Nettovelkoja pystyttiin pienentämään huomattavasti. Ne pienenivät 30.9.2016 mennessä 2,0 miljardilla eurolla 2,9 miljardiin euroon (31.12.2015: 4,9 mrd. euroa). Velan suhde liikevoittoon ennen kertaluonteisia eriä parani vastaavasti ja oli 1,2 (31.12.2015: 2,1). Nettovelan pieneneminen johtui lähinnä noin 1,7 miljardin euron lainan ennenaikaisesta takaisinmaksusta IHO Holdingille.

Yritys vahvisti aikaisemman ennusteensa vuodelle 2016. ”Odotamme edelleen saavuttavamme vuoden 2016 tavoitteet, vaikka Autoteollisuus- ja Teollisuus-divisioonat kehittyvät eri tahtiin”, sanoo Rosenfeld. Schaeffler Group odottaa 3 – 5 % liikevaihdon kasvua ilman valuuttakuurssivaikutusta. EBIT-marginaalin arvioidaan olevan 12 - 13 % ennen kertaluonteisia eriä ja vapaan kassavirran noin 600 miljoonaa euroa.