markkinointiassistentti

Mail address

Twitteristä @schaefflergroup löydät ajankohtaiset lehdistötiedotteemme ja muut uutiset.

2017-01-27 | ESPOO

Schaefflerin kasvukurssi jatkuu 2016

• talousvuoden 2016 avainluvut julkaistu

• liikevaihto nousi ilman valuuttakurssivaikutusta 3,4 %

• EBIT-marginaali ennen kertaluonteisia eriä 12,7 %

• vapaa kassavirta nousi noin 730 miljoonaan euroon

• 2017 paremmat kasvunäkymät

Globaali autoteollisuuden ja teollisuuden toimittaja Schaeffler julkaisi alustavat avainluvut talousvuodelle 2016. Konserni kasvatti liikevaihtoaan ilman valuuttakurssivaikutusta 3,4 prosenttia noin 13,3 mrd. euroon (edellisvuosi: n. 13,2 mrd. euroa). EBIT ennen kertaluonteisia eriä oli n. 1.700 milj. euroa (edellisvuosi: 1.676 milj. euroa) ja EBIT-marginaali ennen kertaluonteisia eriä 12,7 prosenttia (edellisvuosi: 12,7 %). Vahvan neljännen vuosineljänneksen ansiosta vapaa kassavirta nousi noin 730 milj. euroon (edellisvuosi: 370 milj. euroa).

„Kasvukurssimme on jatkunut myös talousvuonna 2016 ja olemme saavuttaneet vahvan tuloksen. Pystyimme nostamaan sekä liikevaihtoa että liikevoittoa ennen kertaluonteisia eriä viime vuoteen verrattuna. Erityisen myönteistä on vapaan kassavirran positiivinen kehitys“, sanoo Schaeffler AG:n hallituksen puheenjohtaja Klaus Rosenfeld,

Positiivisen talouskehityksen päätekijänä vuonna 2016 oli Autoteollisuus-divisioona, joka ylitti jälleen kerran markkinoiden eli henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen tuotantokappalemäärän kasvun. Teollisuus-divisioonassa toteutettiin suunnitellut tehokkuutta lisäävät ja kustannuksia säästävät toimenpiteet. Lisäksi viimeisellä vuosineljänneksellä 2016 solmittiin useita merkittäviä asiakassopimuksia.

Schaeffler-konserni arvioi, että liikevaihto nousee vuonna 2017 ilman valuuttakurssivaikutusta 4 – 5 prosenttia. Konserni odottaa saavuttavansa, kuten aikaisempina vuosinakin, 12 – 13 prosentin EBIT-marginaalin ennen kertaluonteisia eriä. Vapaan kassavirran odotetaan olevan noin 600 miljoonaa euroa.

Klaus Rosenfeld selittää: "‚Mobility for tomorrow‘ -strategialla olemme luoneet edellytykset kannattavaan ja vastuulliseen kasvuun. Autoteollisuudessa keskitymme entistä enemmän sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin, joista olemme jo saaneet useita sarjatuotantotilauksia. Myös Teollisuus-divisioonassa katsomme pystyvämme hyödyntämään tulevaisuuden mahdollisuuksia, joita Industry 4.0 tarjoaa.”

Schaeffler AG esittelee vuosikertomuksensa 8.3.2017 vuosittaisessa lehdistökonferenssissa Frankfurtissa.

Forward-looking statements and projections

Certain statements in this press release are forward-looking statements. By their nature, forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties and assumptions that could cause actual results or events to differ materially from those expressed or implied by the forward-looking statements. These risks, uncertainties and assumptions could adversely affect the outcome and financial consequences of the plans and events described herein. No one undertakes any obligation to publicly update or revise any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise. You should not place any undue reliance on forward-looking statements which speak only as of the date of this press release. Statements contained in this press release regarding past trends or events should not be taken as representation that such trends or events will continue in the future. The cautionary statements set out above should be considered in connection with any subsequent written or oral forward-looking statements that Schaeffler, or persons acting on its behalf, may issue.