Markkinointiassistentti

Mail address

Vuosikertomus online: www.schaeffler-annual-report.com

Twitteristä @schaefflergrouplöydät ajankohtaiset lehdistötiedotteemme ja muut uutiset.

2017-03-10 | Espoo

Vuosikertomus 2016

Schaefflerin nettotulos kasvoi 45 %

• liikevaihto nousi 3.4 % ilman valuuttakurssivaikutusta – EBIT-marginaali 12,7 % ennen kertaluonteisia eriä
  • Autoteollisuus-divisioona saavutti ennätystuloksen – Teollisuus-divisioonan organisaation uudelleenjärjestely etenee
  • nettotulos nousi 45 % – osinkoehdotus: nosto 15 sentillä 50 senttiin
  • velkaantuminen pieneni huomattavasti – vapaa kassavirta kaksinkertaistui
  • investointeja noin 1,1 miljardilla eurolla – 2.500 uutta työpaikkaa
  • strategiakonsepti „Mobility for tomorrow“ valmis – painopisteinä E-Mobility, Teollisuus 4.0 ja digitalisaatio

Globaali autoteollisuuden ja teollisuuden toimittaja Schaeffler jatkoi kasvukurssiaan vuonna 2016. Konserni kasvatti liikevaihtoaan 13,3 miljardiin euroon (edellisvuosi: 13,2 mrd. euroa). Ilman valuuttakurssivaikutusta kasvu oli 3,4 %.

Autoteollisuus-divisioona teki ennätystuloksen – Teollisuus-divisioonan organisaation uudelleenjärjestely etenee

Positiivisen talouskehityksen päätekijänä vuonna 2016 oli Autoteollisuus-divisioona, jonka liikevaihto ilman valuuttakurssivaikutuksia kasvoi 6,0 % edellisvuodesta. Autoteollisuus-divisioona ylitti siten jälleen kerran henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen tuotantokappalemäärän kasvun (+4.8 %). Alueellisesti kasvua lisäsi etenkin korkea kysyntä Kiinassa. Myös Jälkimarkkinoiden kehitys oli erittäin hyvä, kasvua tuli 10,8 % ilman valuuttakurssivaikutusta.

Teollisuus-divisioonan liikevaihto laski haastavassa markkinaympäristössä 4,8 % (ilman valuuttakurssivaikutusta). Tuulivoima, Moottoripyörät ja Avaruustekniikka pystyivät kasvattamaan liikevaihtoaan, mutta alhainen kysyntä vaikutti negatiivisesti liikevaihtoon etenkin Raaka-aine ja Kiskokalustot-sektoreilla.

Schaeffler Groupin kaikkien myyntialueiden liikevaihdon kehitys tuki osaltaan konsernin kasvua. Euroopassa liikevaihto kasvoi 1,8 % (ilman valuuttakurssivaikutusta). Amerikoissa liikevaihto ilman valuuttakurssivaikutusta oli edellisvuoden tasolla. Kiinassa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueella liikevaihto ilman valuuttakurssivaikutusta kasvoi vahvan Autoteollisuus-divisioonan siivittämänä 13,3 % ja 4,7 %.

Nettotulos kasvoi 45 % 859 miljoonaan euroon – Osinkoehdotus: nosto 15 sentillä 50 senttiin

Konsernin EBIT (operatiivinen tulos ennen korkoja ja veroja) ennen kertaluonteisia eriä oli 1,700 miljoonaa euroa (edellisvuosi: 1,676 milj. euroa). EBIT-marginaali oli vastaavasti 12,7 %.

Hallitus ehdottaa, että äänivallattoman osakkeen osinkoa nostetaan 35 sentistä 50 senttiin, mikä on noin 43 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Tämä vastaa noin 34 % osuutta nettotuloksesta ennen kertaluonteisia eriä (edellisvuosi: n. 29 %).

Investointeja noin 1,1 miljardilla eurolla – 2.500 uutta työpaikkaa

Vuonna 2016 Schaeffler Group lisäsi investointejaan 121 miljoonalla eurolla 1.146 miljoonaan euroon (edellisvuosi: 1.025 milj. euroa) Investointien osuus konsernin liikevaihdosta oli 8,6 % (edellisvuosi: 7,8 %). Investointeja tehtiin lähinnä Euroopassa (657 milj. euroa) ja Kiinassa (234 milj. euroa) tuotantokapasiteetin parantamiseksi ja laitteistojen hankkimiseksi.

Schaeffler Group loi noin 2.500 uutta työpaikkaa vuonna 2016. Henkilöstömäärä oli 31.12.2016 yhteensä 86.662, mikä on noin 3 % enemmän kuin edellisvuonna. Saksan henkilöstömäärä nousi 400 henkilöllä noin 31.200 henkilöön.

Strategiakonsepti „Mobility for tomorrow“ – E-Mobility, Teollisuus 4.0 ja digitalisaatio

Schaeffler Groupin strategiakonsepti „Mobility for tomorrow“ saatiin valmiiksi vuonna 2016 ja sen soveltaminen käytäntöön on alkanut. Tämän strategian puitteissa konserni keskittyy kolmeen, tulevaisuudelle tärkeään avainteemaan: E-Mobility, Teollisuus 4.0 ja digitalisaatio.

Vuonna 2017 Schaeffler Group odottaa 4 – 5 % liikevaihdon kasvua ilman valuuttakurssivaikutusta. Konserni uskoo, että Autoteollisuus-divisioona tulee kasvamaan 2017 vahvemmin kuin maailmanlaajuinen henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen tuotanto. Teollisuus-divisioonan liikevaihdon odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla. Nämä näkökohdat huomioon ottaen Schaeffler Group odottaa saavuttavansa aikaisempien vuosien tavoin 12 – 13 % EBIT-marginaalin ennen kertaluonteisia eriä. Arvioitu vapaa kassavirta vuonna 2017 on n. 600 miljoonaa euroa.

Vuosikertomus online: www.schaeffler-annual-report.com