Search term

Menestystarina Industrial IoT Solution Center Jyväskylässä

Schaefflerin teollisen internetin osaamiskeskus Jyväskylässä on kasvanut kolmessa vuodessa kolmen työntekijän tiimistä noin 25 osaajaa työllistäväksi yksiköksi. Kasvuun ei ole yhtä yksittäistä syytä, vaan se on monen tekijän summa. Halusimme kuulla lisää tästä menestystarinasta, joten jututimme Jarno Suomelaa, Solutions Business Development yksikön johtajaa, joka oli myös yksi Jyväskylän Industrial IoT Solution Centerin ensimmäisistä työntekijöistä.

Tiimi, sijainti ja alku

Jyväskylän IoT-osaamiskeskuksen tavoitteena oli alusta alkaen integroida tiimi Schaefflerin organisaatioon, ja nyt se on kiinteä osa Schaeffler Lifetime Solutions -yksikköä, jossa se innovoi ja kehittää uusia tuotteita huoltoon, kunnossapitoon, kunnonvalvontaan ja voiteluun. Tiimillä on paljon erilaisia tehtäviä ja vastuualueita: strategian ja liiketoiminnan kehittäminen, kumppanuuksien ja yritysostojen hallinta, tuotehallinta, tutkimus ja kehitys, arkkitehtuuri, testaus, laatu ja asiakaskokemus. Mutta miten kaikki sai alkunsa?

Jarno Suomela, Vice President of Solutions Business Development
Jarno Suomela, Vice President of Solutions Business Development

Analysoimme tilannetta ja totesimme, että Suomi soveltuu erityisen hyvin tällaisiin hankkeisiin globaalisti kilpailukykyisen teknologiaekosysteeminsä ansiosta: täällä on paljon ihmisiä, jotka ovat erikoistuneet viestintäteknologiaan, elektroniikkaan ja IoT-alustoihin.

Perustamalla tiimin Jyväskylään saimme keskitettyä yhteen ja samaan paikkaan paikallisen kehitysyksikön, teknologiaekosysteemin ja pilottiasiakkaat. Jyväskylä oli hyvä paikka hankkeen toteuttamiselle myös avainhenkilöiden ja teollisen insinööriosaamisen saatavuuden vuoksi. Tämän strategisen päätöksen jälkeen minut palkattiin perustamaan tiimi tänne maaliskuussa 2019, ja pian löysinkin kaksi loistavaa tiimikaveria, joiden kanssa matka aloitettiin yhdessä.

Ensimmäinen tehtävä

Tiimin ensimmäisenä tehtävänä oli kehittää ja lanseerata langaton kunnonvalvontaratkaisu. Aikaa tehtävän toteuttamiseen oli vain yksi vuosi! Avainasiakas Stora Enso tuki hanketta voimakkaasti, ja lopputuote sai nimekseen OPTIME. OPTIME on älykäs kunnonvalvonnan työkalu, joka ehkäisee suunnittelemattomia laiteseisokkeja. Tavoite oli äärimmäisen kunnianhimoinen: aiempien kokemusten perusteella tällaiseen kehitystyöhön on arvioitu kuluvan jopa neljä vuotta.

Meidän täytyi miettiä kokonaan uusi lähestymistapa. Emme tuhlanneet energiaa sen pohtimiseen, olisiko tehtävä ylipäätään mahdollinen toteuttaa. Ensimmäiset kuukaudet kartoitimme omia osaamisalueitamme ja kumppanuusverkostoamme. Sen jälkeen ymmärsimme pian, että Schaefflerin ydinosaamisalueet hankkeessa olisivat tärinänvalvonta, ymmärrys mekaanista kunnossapidosta sekä arkkitehtuurin ja ohjelman johtaminen yhteistyössä useiden kumppaneiden kanssa. Samaan aikaan valitsimme keskeiset yhteistyökumppanit IoT-alustaa ja sen kehitystyötä, langatonta mesh-verkkoa, anturikehitystä ja valmistusta, gateway-laitetta, käyttäjäkokemusta sekä testausta varten, Jarno kertoo.

Kireän aikataulun vuoksi oli tärkeää, että mahdollisimman monella kumppanilla oli jo valmiina tarvittavat teknologiset ja liiketoimintayhteydet. Siksi kumppanit valittiin Suomesta, jossa oli vakiintunut ekosysteemi ja jossa monet keskeiset toimijat tekivät jo valmiiksi yhteistyötä. Tämä osoittautui nopeasti oikeaksi ratkaisuksi. Alle neljän kuukauden kuluttua siitä, kun tiimi liittyi Schaeffleriin, sillä oli jo toimiva prototyyppi anturista, jossa oli toimiva datayhteys pilven kautta mobiilisovellukseen. Eikä kulunut kuin toiset neljä kuukautta, kun ensimmäiset yli 100 pilottianturia oli asennettu asiakkaan tuotantoympäristöön.

Tällainen tahti vaati luonnollisesti pitkiä päiviä ja paljon sitoutumista. Siksi keskityimmekin erityisesti tiimin rakentamiseen, ei vain sisäisesti vaan myös yhteistyökumppaneiden kanssa. Tiimi kohtasi matkan varrella lukuisia ongelmia, mutta kaikki ne ratkaistiin sinnikkäällä työllä, ja tuote lanseerattiin onnistuneesti heinäkuussa 2020. Tämä vastasi lähes alkuperäistä vuoden tavoiteaikataulua, vaikka pandemiakin aiheutti viivästyksiä, Jarno toteaa.

Onnistunutta tiimityötä

Erittäin menestyksekäs OPTIME-hanke on ollut tiimin suurin saavutus, ja se on tuonut Schaefflerille kelpo määrän uusia asiakasyrityksiä ja useita kansainvälisiä innovaatiopalkintoja. Lisäksi on jo lanseerattu älykäs voiteluratkaisu OPTIME C1, ja uusia innovatiivisia tuotehankkeita on kehitteillä. Toinen merkittävä saavutus on se, että tiimillä on nyt tärkeä asema sekä Schaeffler-tiiminä että Schaeffler Lifetime Solutionsin johtoryhmässä. Keskeisin menestystarina on kuitenkin toistaiseksi OPTIME-kehityshanke, jossa yhdistyvät Schaefflerin osaaminen ja ulkoiset kumppanuus- ja avainasiakasverkostot.

Olen iloinen, että olemme voineet tarjota mielenkiintoisia tutkimus- ja kehitystehtäviä järjestelmäarkkitehdeille, testausinsinööreille, tuoteomistajille ja projekti- ja kehitysohjelmapäälliköille innovatiivisessa ja dynaamisessa ympäristössä, Jarno sanoo. Se ei olisi ollut mahdollista ilman Schaefflerin johtoryhmän erittäin voimakasta ja jatkuvaa tukea ja Lifetime Solutions -yksikön johdon visiota. Uskon, että vuoteen 2027 mennessä olemme innovoineet ja lanseeranneet useita uusia tuotteita, jotka auttavat asiakkaitamme "pitämään koneet pyörimässä", ja että olemme myös saavuttaneet kasvutavoitteemme niin orgaanisen kuin epäorgaanisen kasvun kautta, päättää Jarno Suomela.

Share Page

Schaeffler käyttää evästeitä sivustonsa käytettävyyden optimoimiseksi. Jatkamalla verkkosivujen käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja

Hyväksy